Arequipa
poradenství pro řízení firem,
účetnictví a daně

Účetnictví SVJ, BD a vlastníků nemovitostí

Proč vedu účetnictví SVJ?

ABY VEDENÍ SVJ VĚDĚLO JAK NA TOM OPRAVDU SVJ FINANČNĚ JE A NEDOSTALO SE DO POTÍŽÍ. NAPŘ. KDYŽ SKUTEČNOU SITUACI ZJISTÍ JEDNOU ZA ROK PŘI UZÁVĚRCE

V současné době je potřeba vedení SVJ mít aktuální a pravdivé informace např. o platební morálce členů více než potřeba. V každém domě se vyskytuje někdo, kdo se třeba i ne vlastní vinou dostane do problémů s úhradou měsíčních plateb. Není potřeba ihned přistoupit k extrémním řešení vymáhání dluhu. Vedení SVJ by však mělo mít situaci pod kontrolou od samého začátku. K tomu by mu mohly pomoci zkušenosti, které jsme v minulosti získali již v řadě SVJ – a můžeme je uplatnit i u Vás. Situace se opakují a naše zkušenosti v minulosti byly přibližně takové:

Jako účetní firma jsme převzali vedení účetnictví a administrativní správu SVJ. Problémy, které řešilo vedení jsou podobné jako v dalších SVJ.

Část členů SVJ neplatila řádně měsíční zálohy ani nedoplatky ročního vyúčtování. Stav bankovního účtu díky tomu neodpovídal částce, která měla být naspořena ve Fondu oprav. To komplikovalo rozhodování o provedení nutných oprav v domě. Pokud má SVJ neplatiče, je jednání o úvěru nebo dotaci na opravy nebo např. zateplení mnohem obtížnější, případně nemožné.

Další členové si stěžovali na správnost výpočtu ročního vyúčtování energií a služeb. Rozporovali a odmítali vyúčtování, které vedení připravovalo svépomocí - pomocí tabulek v Excelu. Námitky členů byly i oprávněné. Provést svépomocí výpočty a dodržet ustanovení daná předpisy je obtížné (např. stanovit správně poměry rozpočítání nákladů na vytápění a ohřev TUV včetně odchylek od průměru).

Častou výtkou členů bylo i „Proč mám ve vyúčtování nedoplatek, když mám zaplacené všechny měsíční zálohy“.

Někteří členové zpochybňovali i hospodaření SVJ, protože nedostávali plán - rozpočet oprav a dalších výdajů na další rok a následnou zprávu o hospodaření za předchozí rok.

Domovní schůze byly díky tomu bouřlivé. Ti kteří se dostavili, odmítali platit provoz domu za dlužníky (kteří většinou na schůzi nepřijdou). A požadovali po vedení nápravu jak v platební morálce tak ve vyúčtování energií a služeb.

Pro členy vedení nebylo příjemné potkávat rozlobené členy SVJ na chodbách domu. Když se pokoušeli kontaktovat dlužníky, ti před nimi zavírali dveře, nezvedali telefony, neodpovídali na emaily. A občas si museli vyslechnout i nepříjemné výrazy na svoji adresu…

Po převzetí účetnictví a administrativy jsme provedli následující kroky, které by mohly pomoci i Vám:

Pokud Vás alespoň některé z uvedených bodů zaujaly, pomůžeme Vám provést podobnou změnu i u Vás v domě.

Podobné služby poskytujeme i pro Bytová družstva a vlastníky nemovitostí – pronajímatele bytů i nebytových prostor.